Διαμέσου των μικρών κενών που αφήνουν οι πυκνές φυλλωσιές των αιωνόβιων δένδρων, η εικόνα στην πεδιάδα, εκεί όπου τελειώνουν οι ρίζες των λόφων Νιγιαμγκίρι, στην ανατολική Ορίσα, συνεχίζει να υπενθυμίζει την διαρκή απειλή. Στον επίπεδο ορίζοντα γυαλίζουν από χιλιόμετρα μακριά οι εγκαταστάσεις του εργοστασίου αλουμίνας της πολυεθνικής Βεντάντα και χάσκουν απειλητικά οι τεράστιες δεξαμενές καθαρισμού του μεταλλεύματος . Ένας καθεδρικός ναός θανάτου, που οι ιδιοκτήτες του προσπάθησαν να επεκτείνουν με την δημιουργία μεταλλείου στο διπλανό βουνό. Το Νιγιαμγκίρι ορθώνεται όχι πάνω από τα χίλια πεντακόσια μέτρα, καταλαμβάνοντας μια έκταση διακοσίων πενήντα τετραγωνικών χιλιόμετρων, με πυκνότητα πάνω από χίλια δένδρα μέσο όρο ανά στρέμμα και μοναδική βιο-ποικιλότητα. Οι μουσώνες που ξεσπάνε πάνω στο βουνό αλλά και τα υπόγεια νερά δεν είναι μόνο η πηγή του Navagali και του Vamsadhara, των δυο από τους μεγάλους ποταμούς στην Ορίσα αλλά και όλης της ζωής στις πλαγιές. Όσοι επισκέφτηκαν το Νιγιαμγκίρι κατάλαβαν από την πρώτη στιγμή γιατί οι άνθρωποι που το κατοικούν από αιώνες, το θεωρούν ιερό βουνό. Στα διακόσια περίπου χωριά που κρύβει μέσα στα δάση του το Νιγιαμγκίρι, κατοικούν αυτόχθονες Αντιβάσι, της φυλής Κοντ, από τους οποίους οι Ντόγκρια Κοντ ή αλλιώς οι Τζάρνια , δηλαδή οι άνθρωποι των υδάτινων ρευμάτων ξεπερνούν τις οκτώ χιλιάδες. Για αιώνες οι άνθρωποι εδώ έχουν πετύχει μια αρμονική συμβίωση με το βουνό, τα δάση, και τα ζώα, καλλιεργούν δίχως να καταστρέφουν και αποτελούν τους στρατιώτες των θεών που κρύβονται στις κορυφές.
Το Νιγιαμγκίρι όμως δεν είναι πλούσιο μόνο στην επιφάνεια του. Στα σπλάχνα του κρύβει πολύτιμα μεταλλεύματα με κυριότερο τον βωξίτη που οι επιστήμονες τον υπολογίζουν σε εβδομήντα εκατομμύρια τόνους τουλάχιστον. Αυτό το μετάλλευμα θέλει να καταναλώσει το αχόρταγο εργοστάσιο που στέκεται απειλητικά στην πεδιάδα και οι ιδιοκτήτες του που ήρθαν από μακριά για να κερδίσουν χρήματα σε συνεργασία με την ινδική οικονομική ελίτ και το σκληρό κράτος της. Για χρόνια κράτησε η αντίσταση των ανθρώπων στο βουνό που οργάνωσαν πολύμορφες κινητοποιήσεις και συγκέντρωσαν την αλληλεγγύη εκατομμυρίων ανθρώπων στην χώρα ενάντια στις μανούβρες, την προπαγάνδα, την πολιτική της εξαγοράς της εταιρίας και την κρατική βία. Από το 2005, η σύγκρουση έγινε σχεδόν καθημερινή και μόλις τον φετινό Αύγουστο η κυβέρνηση της Ορίσα, απέρριψε την προτεινόμενη επένδυση. Είχε προηγηθεί μια σημαντική μεταβολή εξαιτίας της απόφασης ορισμένων μεγάλων δυτικών ΜΚΟ να υιοθετήσουν μέχρι …ασφυξίας τους «στρατιώτες του βουνού» Η Διεθνής Αμνηστία και η Action Aid, με μια καλοπληρωμένη διεθνή εκστρατεία πίεσαν μέχρι και την Εκκλησία της Αγγλίας να αποσύρει την οικονομική συμμετοχή της στα κεφάλαια της μητρικής πολυεθνικής, έστειλαν δεκάδες δημοσιογράφους επί τόπου για ρεπορτάζ και ντοκιμαντέρ και χρησιμοποίησαν έξυπνα την επιτυχία της ταινίας Αβαταρ του Τζέιμς Κάμερον. Το επιστέγασμα ήταν η – πρωτοφανής για τα ινδικά δεδομένα- εμφάνιση του Ραούλ Γκάντι στην περιοχή για να γιορτάσει και αυτός την νίκη των Κοντ και του βουνού τους και να τους υποσχεθεί πως θα είναι μόνιμος υπερασπιστής τους στο Δελχί.
Και σε αυτό το σημείο σκάλωσε η όμορφη εξέλιξη της ιστορίας. Οι ινδουιστές εθνικιστές του Τζανάτα κατηγόρησαν τον Ραούλ, πως είχε στο πλευρό του έναν από τους ηγέτες των Κόντ, τον οποίο θεωρούν οπαδό των Μαοϊκών. Και πράγματι στην μεγάλη συγκέντρωση νίκης των Αντιβάσι που έγινε στην σκιά του βουνού, ο Lado Sikoka έβγαλε έναν πύρινο εξεγερτικό λόγο ενάντια στις πολυεθνικές και τους πολιτικούς που τις στηρίζουν. Με αυτόν τον τρόπο, υπενθύμισε αυτό που η ινδική ελίτ ο κόσμος των δυτικών ΜΚΟ και οι «ευαίσθητοι» του κυβερνητικού Κογκρέσου επεχείρησαν να κρύψουν πίσω από την όψιμη, μεγάλη τους αγάπη για το βουνό. Πως αυτοί, που με την απειλητική τους παρουσία στις σκιές των δασών και των χωριών επέδρασαν καταλυτικά για να νικήσει –έστω και προσωρινά – το Νιγιαμγκίρι και οι άνθρωποι-Κόντ είναι οι εξεγερμένοι κομμουνιστές που είναι γνωστοί σαν Ναξαλίτες ή απλώς Μαοϊκοί και οι οποίοι έσπευσαν να προειδοποιήσουν πως ο αγώνας συνεχίζεται και δεν χωρά κανείς εφησυχασμός από τα λόγια του διαδόχου Γκάντι.
* ΔΕΙΤΕ δύο βίντεο στις διευθύνσεις http://www.youtube.com/watch?v=R4tuTFZ3wXQ&feature=player_embedded και
ΔΙΑΒΑΣΤΕ μια έκθεση για το Νιγιαμγκίρι http://www.cseindia.org/userfiles/Report%20on%20Niyamgiri.pdf και φυσικά το πρόσφατο εκδοθέν στα ελληνικά, κείμενο της Αρουντάντι Ρόι «Πόλεμος στα Δάση, Περπατώντας με τους συντρόφους» με την πολύ καλή μετάφραση και εισαγωγή της Χρυσής Περπερίδου από το ημέτερο εκδοτικό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου