11 Σεπ 2010

Pyeongtaek, Νότιος Κορέα
Άνιση μάχη ενάντια στον διπλό δράκο

Ο Han Sang-Kyun, του χρόνου θα πενηνταρίσει και κινδυνεύει αυτό να γίνει στην φυλακή μακριά από την γυναίκα του και τις δύο κόρες του. Ήδη είναι κρατούμενος για ένα χρόνο και η τετράχρονη ποινή φυλάκισης που του επιβλήθηκε μειώθηκε μόλις κατά ένα χρόνο παρά τις δύο εφέσεις από το Ανώτατο Δικαστήριο στην Σεούλ τον περασμένο Αύγουστο. Ο Kyun, είναι ένας από τους τρεις τελευταίους κρατούμενους συνδικαλιστές-εργάτες, αφού με την πρόσφατη απόφαση του δικαστηρίου, εικοσιένα άλλοι αφέθηκαν ελεύθεροι με περιοριστικούς όρους. Όλοι τους μέλη και στελέχη του σωματείου εργαζόμενων στην αυτοκινητοβιομηχανία Ssangyong Motor Company, που για παραπάνω από δύο μήνες έδωσαν μια επική και άγρια μάχη οχυρωμένοι στο εργοστάσιο, υπερασπίζοντας το δικαίωμα τους στην εργασία. Ο Kyun, ήταν πρόεδρος του εργοστασιακού σωματείου ενώ η περιοχή της πόλης Pyeongtaek, που βρίσκεται το εργοστάσιο, στο βορειοδυτικό άκρο της χώρας, έχει παράδοση ισχυρών κινημάτων αντίστασης (βλ. και παλιότερο Αθέατο Κόσμο για το χωριό Daechuri http://atheatoskosmosps.blogspot.com/2010/01/daechuri.html )

Όλα ξεκίνησαν τον Φλεβάρη του 2009, όταν η τέταρτη σε δυναμικότητα νοτιοκορεάτικη κατασκευάστρια αυτοκινήτων ανακοίνωσε ένα τεράστιο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης με περικοπή των θέσεων εργασίας κατά 36%, δηλαδή 2646 εργαζόμενους. Από αυτούς περίπου χίλιοι εργάτες αρνήθηκαν να αποχωρήσουν οικειοθελώς και με κεντρικά αιτήματα, καμία απόλυση, εργασιακή ασφάλεια και καμία ανάθεση εργασίας σε εξωτερικούς συνεργάτες ξεκίνησαν απεργία στα μέσα του Μάη που κλιμακώθηκε με κατάληψη του εργοστασίου. Για εβδομήντα επτά ημέρες από τις 22 του Μάη έως τις 6 του Αυγούστου 2009, όλη η χώρα αλλά και η διεθνή κοινή γνώμη, όσο επέτρεπαν βέβαια τα ελεγχόμενα πολυεθνικά ΜΜΕ, παρακολούθησαν μια συγκλονιστική σκληρή σύγκρουση πρωτόγνωρη ακόμα για τα δεδομένα του αιματοβαμμένου ιστορικού εργατικού κινήματος της Νότιας Κορέας. Κυκλωμένοι από χιλιάδες αστυνομικούς και ειδικές δυνάμεις καταστολής, με ελικόπτερα να ρίχνουν τόνους χημικών και καυστικών υγρών, με καταιγισμό πλαστικών σφαιρών και απανωτές εφόδους σε συνεργασία με εκατοντάδες απεργοσπάστες και μπράβους της τοπικής μαφίας, με λιγοστά εφόδια, δίχως ηλεκτρικό και φάρμακα τις τελευταίες ημέρες, οι εργάτες που σταδιακά οχυρώθηκαν στο κτίριο βαφής αυτοκινήτων έδωσαν ένα υποδειγματικό αγώνα. Μέχρι να σφίξει ο κλοιός της πολιορκίας από τις κατά πολύ υπέρτερες, πάνοπλες αστυνομικές δυνάμεις, χιλιάδες συμπαραστάτες εργάτες και μέλη κινημάτων αλληλεγγύης πολλές φορές προσπάθησαν να εισέλθουν στο εργοστάσιο η να περάσουν μέσα τρόφιμα και ιατροφαρμακευτικό υλικό. Η ηρωική αντίσταση των εργατών ανάγκασε την εθνική ομοσπονδία εργατών KCTU, να κηρύξει 24ωρη γενική απεργία, ενώ πλήθος διαδηλώσεων αλληλεγγύης έγιναν σε όλη την χώρα. Παρά το κύμα συμπαράστασης όμως, οι εργάτες έμειναν στο τέλος μόνοι τους, έτρωγαν μερικές μπάλες ρυζιού τις τελευταίες είκοσι ημέρες και είχαν πάνω από εκατό τραυματίες αβοήθητους ανάμεσα τους, εξαντλημένοι από τις απανωτές αστυνομικές επιθέσεις. Έτσι στις 6 του Αυγούστου αναγκάστηκαν να υπογράψουν μια συμβιβαστική συμφωνία, όχι χωρίς διαφωνίες, που προβλέπει ετήσια άδεια άνευ αποδοχών για τους μισούς και μετάθεση σε άλλες θέσεις για τους υπόλοιπους. Στον σκληρό απολογισμό του αγώνα, πρέπει επίσης να αναφερθούν και έξι θάνατοι, ένας από αυτοκτονία μιας γυναίκας απολυμένου και οι υπόλοιποι από εγκεφαλικά και εμφράγματα εργαζόμενων που δεν άντεξαν την ψυχολογική πίεση της απόλυσης.

Η Ssangyong που στα κορεατικά σημαίνει, διπλός δράκος, γνωστή κυρίως για την παραγωγή των τζιπ της σειράς SUV, από το 2004, ανήκει πλειοψηφικά στην κινεζική Saic και μπήκε στην πτωχευτική διαδικασία τον Γενάρη του 2009, εκβιάζοντας την έγκριση της αναδιάρθρωσης της. Μετά την λήξη της κατάληψης συνέχισε την παραγωγή της, έχοντας τσακίσει την εργατική αντίσταση και αυξάνοντας σε επίπεδο ξεθεώματος τους ρυθμούς εργασίας. Έτσι πέτυχε να αυξήσει την ημερήσια παραγωγή με πολύ λιγότερους εργάτες και να βγει στην αγορά με στόχο την πώληση της. Πληροφορίες που δημοσιεύτηκαν πρόσφατα αναφέρουν πως η εταιρία κατέληξε σε συμφωνία με την ινδική Mahindra.

* Η κινητοποίηση για την απελευθέρωση των φυλακισμένων συνεχίζεται. Ο αγώνας άφησε βαθιά σημάδια στο σύγχρονο εργατικό κίνημα στην χώρα. Δείτε ένα βίντεο στην διεύθυνση http://www.youtube.com/watch?v=I4jkJGFRE8I και μια σειρά φωτογραφιών από τον Γκάρντιαν http://www.guardian.co.uk/world/gallery/2009/aug/04/south-korea-automotive-industry#/?picture=351183457&index=14

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου