Στους 24.000 στίχους του έπους Ραμαγιάνα, ένα λογοτεχνικό κείμενο που αποτελεί μαζί με την Μαχαμπαράτα από τις βασικές πηγές της μυθολογίας του ινδουισμού, περιέχεται η ιστορία του βασιλιά Ράμα. Μια από τις ενσαρκώσεις του Βισνού, ο οποίος ύστερα από την εξορία και την περιπλάνηση στα δάση της ινδικής υποηπείρου, νικά τον Ραβάνα, τον δαίμονα με τα δέκα κεφάλια και επιστρέφει στην Αγιόντυα, την έδρα του βασιλείου του. Εκεί συναντά την Σίτα με την οποία είχε παντρευτεί και την υποχρεώνει να μπει στην φωτιά για να αποδείξει την αγνότητας της. Η agni pariksha, είναι η άδικη δοκιμασία που ξεπερνά η Σίτα και την οποία επικαλέστηκε ο ανάπηρος καθηγητής και αγωνιστής Γκογκαρακόντα Νάγκα Σαιμπάμπα, στις πρώτες δηλώσεις του όταν βγήκε από την σκληρή φυλακή της Ναγκμπούρ στην πολιτεία της Μαχαράστρα στις 7 Μαρτίου, συμπληρώνοντας σχεδόν μια δεκαετία εγκλεισμού και ανελέητης δίωξης. Χρειάστηκε να αθωωθεί δύο φορές από το ανώτατο δικαστήριο της πολιτείας για να ξεφύγει από τα ισόβια δεσμά που του επέβαλλε ένα τοπικό δικαστήριο και την εκδικητική μανία του ινδικού καθεστώτος που τον ήθελε ακόμη και μετά την δεύτερη αθώωση στην φυλακή.
Ο Ράμα επέστρεψε στη γενέτειρα του, την Αγιόντυα, στην βόρεια Ινδία, στο σημερινό Ούταρ Πραντές ύστερα από 14 χρόνια εξορίας. Για τους σύγχρονους αντιδραστικούς εθνικιστές ινδουιστές στην θέση που είχε κτιστεί στις αρχές του 16ου αιώνα ένα μουσουλμανικό τζαμί, υπήρχε ιερό ινδουιστικής λατρείας του, γεγονός που αποτελούσε μια διαρκή προσβολή που έπρεπε να σταματήσει. Το Τζαμί του Μπαμπούρ, που κατασκεύασε ο πρώτος αυτοκράτορας των Μουγκάλ, δυο χρόνια μετά την μάχη του Πανιπάτ το 1526, αποτέλεσε εστία διαμάχης από τον 19ο αιώνα. Στην δεκαετία του 1980 αναγορεύτηκε ως μια από τις βασικές διεκδικήσεις των ακραίων Ινδουιστών. Η Ραστρίγια Σουαγιαμσεβάκ Σανγκ, η ραχοκοκαλιά της ινδικής δεξιάς και το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ινδουιστών μια ακροδεξιά -αντικομουνιστική ινδουιστική οργάνωση μαζί με το Ινδικό Λαϊκό Κόμμα (Μπαρατίγια Τζανάτα -BJP), που σήμερα κυβερνά την Ινδία επικέντρωσαν στο αίτημα να αποκατασταθεί η θεωρούμενη ως ιστορικό-θρησκευτική αδικία. Οργάνωσαν μια παν ινδική εκστρατεία συγκέντρωσης δωρεών και προσέφυγαν στα δικαστήρια για να δοθεί ο χώρος για την ανέγερση ναού. Τον Ιανουάριο του 1992, ο Μόντι, τότε ισχυρό στέλεχος του BJP στη πολιτεία Γκουτζαράτ, δεσμεύτηκε να μην επιστρέψει στην Αγιόντυα μέχρι να αποκατασταθεί η «αδικία». Πριν συμπληρωθεί χρόνος, στις 6 Δεκεμβρίου 1992 μια μεγάλη ομάδα ινδουιστών γκρέμισε το τέμενος. Ακολούθησαν σκληρές συγκρούσεις ανάμεσα σε ινδουιστές και μουσουλμάνους. Οι τελευταίοι οργάνωσαν διαμαρτυρίες για την καταστροφή σε πολλές πόλεις της χώρας. Ήταν μια από τις χειρότερες περιόδους ταραχών ανάμεσα στις δυο κοινότητες από τα χρόνια του αποχωρισμού του Πακιστάν. Υπολογίζεται πώς σκοτώθηκαν 2000 εκείνες τις ημέρες. Ο Μόντι και το κόμμα του πρωταγωνίστησαν στις βιαιότητες και από τότε έβαλαν σκοπό να κτίσουν στο σημείο του γκρεμισμένου τζαμιού έναν μεγαλοπρεπή ναό προς τιμή του Ράμα. Το κίνημα για την ανέγερση του ναού θεωρείται πως βοήθησε την πολιτική άνοδο του BJP και του σημερινού Ινδού πρωθυπουργού που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στην εξουσία.
Τον Νοέμβριο του 2019 το Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας ύστερα από την εμφανή επιρροή της κυβέρνησης Μόντι αποφάσισε να λύσει τον γόρδιο δεσμό (είχαν προηγηθεί σολομώντειες αποφάσεις) και να παραχωρήσει όλο τον χώρο των ένδεκα στρεμμάτων για να κτιστεί το Ραμ Μαντίρ, το Βατικανό του Ινδουισμού όπως έχει αποκληθεί. Στους μουσουλμάνους δόθηκε άλλος χώρος μακριά. «Η 22 Ιανουαρίου 2024 δεν είναι μόνο μια ημερομηνία στο ημερολόγιο, αλλά αναγγέλλει την έλευση μιας νέας εποχής», δήλωσε ο Μόντι προσερχόμενος στο μεγαλοπρεπή ναό μαζί με διακόσιες χιλιάδες πιστούς, πολλοί εκ των οποίων έφτασαν με τα πόδια περπατώντας για ημέρες. Prana Pratishtha είναι κάτι σαν τον δικό μας αγιασμό στα θυρανοίξια ενός ναού. Ένα άγαλμα ή μια εικόνα στο τέλος μιας τελετής καθαγιάζονται, μπαίνει η θεότητα μέσα τους και από εκείνη την στιγμή μεταβάλλονται σε ιερά προσκυνήματα. Εδώ πρόκειται για ένα άγαλμα του νεαρού Ράμα, 1,3 μέτρων στο οποίο εγκαταστάθηκε η θεϊκή δύναμη. Έξω από το κτίριο του ναού από ροζ ψαμμίτη που στοίχισε 240 εκατ. δολάρια, χιλιάδες πιστοί χόρευαν κρατώντας σημαίες, 2500 μουσικοί είχαν ανέβει σε 100 σκηνές και στρατιωτικό ελικόπτερο έριχνε βροχή από πέταλα λουλουδιών και σαφράν χρώματα. Αν και ο ναός δεν έχει τελειώσει, ο Μόντι που φρόντισε να νηστέψει ένδεκα ημέρες πριν πάρει μέρος στην τελετή, βιάζονταν να τον ανοίξει, εγκαινιάζοντας με αυτόν τον τρόπο την εκστρατεία για τις εκλογές για την Λοκ Σάμπχα (την ομοσπονδιακή κάτω βουλή), που έχουν οριστεί για τον Απρίλιο-Μάιο. Σε αυτές, αν δεν γίνει κάποια έκπληξη, ο Μόντι θα κερδίσει μια νέα, τρίτη θητεία για να προχωρήσει τις πολιτικές επιβολής του αντιδραστικού ινδουιστικού εθνικισμού. Σε βάρος των δημοκρατικών ελευθεριών, των κοινωνικών κατακτήσεων και των δικαιωμάτων των θρησκευτικών και εθνικών μειονοτήτων ιδιαίτερα για τα σχεδόν 200 εκατομμύρια των μουσουλμάνων.
Η προκλητική τελετή αγιασμού του ινδουιστικού ναού πάνω στα ερείπια του μουσουλμανικού τεμένους προκάλεσε αντιδράσεις σε όλη την χώρα ενώ πυροδότησε ταραχές σε διάφορες περιοχές. Ακόμη και οι ηγέτες της αστικής αντιπολίτευσης με επικεφαλής την ηγεσία του Κογκρέσου αρνήθηκαν να παραστούν στην τελετή. Ινδοί και διεθνείς αναλυτές, όχι μόνο από την αριστερά, συνδέουν αυτήν την πρωτοβουλία με άλλες νομοθετικές οι οποίες όλα αυτά χρόνια ενίσχυσαν τον ρόλο του Ινδουισμού στην ινδική εσωτερική ζωή σε διάσταση με τον κοσμικό χαρακτήρα που προσπάθησε να διατηρήσει η Ινδία στις πρώτες δεκαετίες της ανεξαρτησίας της. Υπενθυμίζουν τον νόμο για την απόκτηση της ιθαγένειας, τον αστικό κώδικα, το Εθνικό Μητρώο Πολιτών, την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος του Κασμίρ και την αναμόρφωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων με έμφαση στην θρησκεία και τον εθνικισμό. Όλα αυτά βέβαια πάνε μαζί με νεοφιλελεύθερες πολιτικές οι οποίες βαθαίνουν περισσότερο τα χάσματα ανισότητας και τους κοινωνικούς αποκλεισμούς για τα εκατομμύρια των φτωχών Ινδών. Οικοδεσπότης στην εντυπωσιακή Prana Pratishtha ήταν ο πρωθυπουργός της πολιτείας Ούταρ Πραντές, Γιόγκι Αντιτιανάθ. Μοναχός, αρχιερέας ναού, βαθιά συντηρητικός, αντικομουνιστής και ιδιαίτερα φιλόδοξος, ο Μπάμπα-Μπουλντόζας, όπως αποκαλείται, έχτισε την πολιτική καριέρα του πάνω στο κίνημα Ράμα- Αγιόντυα. Βρίσκεται στην εξουσία από το 2017 και αποτελεί σημαντικό στήριγμα για την πολιτική κυριαρχία του Μπαρατίγια Τζανάτα (BJP) στην χώρα, μιας και η πολιτεία είναι η πολυπληθέστερη στην Ινδία. Όλα αυτά τα χρόνια πρωταγωνιστεί σε καμπάνιες για την ενίσχυση του ινδουιστικού εθνικισμού και σε επιθέσεις στους μουσουλμάνους, αναπαράγοντας θεωρίες συνωμοσίας.
Σε μια διεισδυτική ανάλυση του το ΚΚ Ινδίας (Μαοϊκό) επιχειρεί να ερμηνεύσει αυτήν την επιστροφή της Ινδίας στον αντιδραστικό θρησκευτικό εθνικισμό αποδίδοντας ευθύνες και στην κοσμική αντιπολίτευση, μαζί και στην καθεστωτική αριστερά, που έστρωσαν τον δρόμο στον Μόντι και σήμερα και δεν θέλουν και δεν μπορούν να τον αντιμετωπίσουν. Η δοκιμασία του Σαιμπάμπα αλλά και των εκατοντάδων άλλων διωκόμενων και πολιτικών κρατούμενων, διανοούμενων, συνδικαλιστών και άλλων αγωνιστών και κομμουνιστών για τα δημοκρατικά δικαιώματα συνδέεται άμεσα με αυτήν την επιχείρηση μεταμόρφωσης της Ινδίας. Σε ένα κράτος στο οποίο οι Ινδουιστές θα είναι περισσότερο Ινδοί από τους υπόλοιπους και η θρησκεία θα αποτελεί ένα εργαλείο διαρκούς μαζικής χειραγώγησης. Η αναμέτρηση αυτή όμως δεν έχει κριθεί. Στην μεγάλη χώρα ευτυχώς υπάρχουν άνθρωποι και δυνάμεις που συνεχίζουν να μάχονται πληρώνοντας βαρύ τίμημα. Μια τέτοια περίπτωση είναι ο αγωνιστής καθηγητής Σαιμπάμπα και η απελευθέρωση του είναι μια σημαντική νίκη στην μεγάλη αυτή αναμέτρηση.
Πηγές και προτάσεις
ΔΙΑΒΑΣΤΕ την ανάλυση του ΚΚ Ινδίας (Μαοϊκού) icspwindia.wordpress.com/2024/02/18/cpi-maoist-analisys-ram-temple-and-the-idea-of-india/
Ένα παλιότερο σχετικό άρθρο της Αρουντάντι Ρόι με τίτλο “Ινδία: Εντυπώσεις ενός τέλους. Η άνοδος του Μόντι και της ινδουιστικής ακροδεξιάς”
www.thenation.com/article/world/arundhati-roy-assam-modi/
Μια ανάλυση στο περιοδικό Jacobin των Udeepta Chakravarty και Ροχίτ Σάρμα για τα όρια της Hindutva
jacobin.com/2020/01/hindutva-india-citizenship-amendment-bill-muslims-modi-bjp
και ένα άρθρο τους για τον Γιόγκι Αντιτιανάθ και το Ούταρ Πραντές,
thediplomat.com/2021/12/uttar-pradesh-2022-a-blueprint-for-the-yogis-hindu-rashtra/
Ένα άρθρο του Samanth Subramanian στην Γκάρντιαν
ΔΕΙΤΕ την ομιλία του Σαιμπάμπα στην συνέντευξη τύπου στις 8 Μαρτίου στο Δελχί
www.newsclick.in/states-job-serve-people-not-punish-them-gn-saibaba
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου