Η Βαλσούσα, όπως την αποκαλούν στο Πιεμόντε, είναι μια κοιλάδα ανάμεσα στους όγκους των Άλπεων που συνδέει την Ιταλία με την Γαλλία και την διατρέχει ο Ντόρα Ριπάρια ένα ποτάμι που καταλήγει στον Πάδο. Εκτείνεται σε μήκος πενήντα χιλιομέτρων από τα σύνορα μέχρι τις παρυφές του Τορίνο. Από τους αρχαίους χρόνους το πέρασμα διαμέσου της Βαλσούσα ήταν το καλύτερο και ασφαλέστερο για τους ανθρώπους και τα προϊόντα, όπως επίσης και ο αγαπημένος δρόμος για κάθε εισβολέα που ήθελε να μπει στην ιταλική χερσόνησο από την μεριά της Δύσης. Γι' αυτό και η κοιλάδα ονομάστηκε το μονοπάτι των Φράγκων, εξαιτίας της πορείας του Καρλομάγνου απέναντι στους Λομβαρδούς, και γι αυτό είναι σπαρμένη με οχυρώσεις και επιβλητικά κάστρα. Βασισμένη στην γεωργία και την κτηνοτροφία για αιώνες, η οικονομία της περιοχής επεκτάθηκε στην ελαφριά βιομηχανία, στην κατεργασία του ξύλου και στον τουρισμό, ειδικά τον χειμερινό. Οι κάτοικοι είναι περήφανοι για την διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος, τόσο για τα πλούσια δάση όσο και για την άγρια πανίδα των θηλαστικών που αναπαράγεται ικανοποιητικά σε όλη σχεδόν την πυραμίδα της. Από τον σκαντζόχοιρο και τον λαγό μέχρι την αλεπού, τον λύκο και τον λύγκα.
Για την στρατηγική θέση της στην διαμετακόμιση εμπορευμάτων οι δύο χώρες στα πλαίσια των ευρωπαϊκών σχεδιασμών επέλεξαν την κοιλάδα , για να χαράξουν την γραμμή ενός τρένου υπερταχείας κυκλοφορίας, το γνωστό TAV ( Treno Alta Velocita), το οποίο θα συνδέει σε τρεις ώρες το Τορίνο με την Λυών διαμέσου μεγάλων τούνελ. Το πρόγραμμα που η σύλληψη του ξεκίνησε από την δεκαετία του Ογδόντα, είναι μια φαραωνικού τύπου, πολύ ακριβή, κατασκευή που περιλαμβάνει μερικά σούπερ-τούνελ με δυο κύριες σήραγγες, το μεγαλύτερο από τα οποία θα έχει πάνω από πενήντα χιλιόμετρα μήκος. Το αρχικό κόστος μόνο για την ιταλική συμμετοχή υπολογίζεται σε τουλάχιστον 17 έως 22 δις ευρώ, ενώ η χρησιμότητα και η πληρότητα των εμπορικών συρμών του, αμφισβητείται από αρκετούς που συγκρίνουν την σημερινή κατάσταση στις μεταφορές, που γίνονται μέσω του αυτοκινητόδρομου και της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής. Πολλοί θεωρούν πως η επένδυση είναι δώρο στις κατασκευαστικές εταιρίες από τους πολιτικούς των δύο κρατών. Το έργο βρίσκεται στην αρχή αφού πρώτα πέρασε το στάδιο της προπαρασκευής με την κατασκευή δοκιμαστικών τούνελ και γαιογνωστικών μελετών και προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2023.
Ο κίνδυνος ανεπανόρθωτης καταστροφής, κυρίως από την κατασκευή των τούνελ, που θα επηρεάσει όλη την κοιλάδα, τον υδροφόρο ορίζοντα, την χλωρίδα και την πανίδα και τους ανθρώπους, παρακίνησε τους κατοίκους της περιοχής να αντιταχθούν στο έργο και να οργανώνουν την αντίδραση τους. Από το 1995 άρχισε η αντίσταση που πήρε διάφορες μορφές και πέρασε από διάφορα στάδια. Για είκοσι-δύο χρόνια οι άνθρωποι στην κοιλάδα συνεχίζουν έναν δύσκολο αγώνα ενάντια στην προπαγάνδα των επίσημων ΜΜΕ και των κυβερνήσεων και την βία που συχνά χρησιμοποιούν οι αρχές για να καμφθεί το φρόνημα τους. Κορύφωση των μέτρων καταστολής ήταν η ανακήρυξη της περιοχής που θα ξεκινήσουν τα έργα σε καθεστώς έκτατης ανάγκης από την προηγούμενη κυβέρνησης Μπερλουσκόνι. Αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια περιοχές της κοιλάδας έγιναν θέατρο σκληρών συγκρούσεων με την αστυνομία, ενώ οι κάτοικοι οργανωμένοι σε επιτροπές και ομάδες περιφρούρησης έχουν φτιάξει οδοφράγματα και παρατηρητήρια
Η πρόσφατη αντιπαράθεση όμως ήταν και η πιο δραματική. Δυο ημέρες μετά την εντυπωσιακή διαδήλωση πάνω από εβδομήντα χιλιάδων ανθρώπων από το Μπουσολένο στην Σούσα, μια διαδρομή οκτώ χιλιόμετρων, οι εργολάβοι με την προστασία της αστυνομίας και της κυβέρνησης προσπάθησαν να ξεκινήσουν εργασίες στην Baita Clarea και να εκδιώξουν ένα σημείο περιφρούρησης. Ένας από τους αγωνιζόμενους κατοίκους, ο τριανταεπτάχρονος Λούκα Αμπά, αγρότης που η γη του απαλλοτριώθηκε για να γίνει το έργο, ξέφυγε από τον αστυνομικό κλοιό και σκαρφάλωσε σε ένα πυλώνα μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος. Οι αστυνομικοί προσπάθησαν να τον κατεβάσουν και αυτός στις στιγμές της έντασης, κεραυνοβολήθηκε από 15 χιλιάδες βολτ και έπεσε στο έδαφος με αποτέλεσμα να τραυματιστεί σοβαρά. Όταν διακομίστηκε στο νοσοκομείο στο Τορίνο, οι γιατροί έδωσαν μάχη να τον κρατήσουν στην ζωή και ευτυχώς φαίνεται να τα κατάφεραν αν και μέχρι τώρα ο Λούκα συνεχίζει να βρίσκεται με αναπνευστική υποστήριξη στην ΜΕΘ του νοσοκομείου. Το περιστατικό ξεσήκωσε αντιδράσεις σε όλη την χώρα και ενίσχυσε το κύμα αλληλεγγύης την ίδια στιγμή που υπουργοί της κυβέρνησης Μόντι κλιμακώνουν τις απειλές μιλώντας για τρομοκράτες που θέλουν να τα βάλουν συνολικά με το ιταλικό κράτος με αφορμή την κατασκευή του έργου.
ΔΕΙΤΕ το συγκλονιστικό βίντεο με τον τραυματισμό του Λούκα http://www.youtube.com/watch?v=jYKj-6_EDno και ένα για τον αγώνα των κατοίκων http://vimeo.com/27579834
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ένα χρονικό των κινητοποιήσεων http://strugglesinitaly.wordpress.com/reappropriation/brief-history-of-tav-turin-lyon-project-and-of-the-struggle-against-it/ και μια παρουσίαση του έργου με χάρτες από την ιταλική Λα Στάμπα http://www.lastampa.it/_web/tav/infografica-tav.asp
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου